Overgewicht

 

Lees hier over wat er nog meer mogelijk is in mijn praktijk.

Overgewicht onstaat niet zomaar, alleen is het niet zo simpel als gewoon minder eten en bewegen. De mensen die bij mij komen weten als geen ander hoe het wel zou moeten, voelen en weten dat het hun gezondheid negatief beïnvloed, zijn zelfbewust en worden belemmerd in het leven. Vele factoren kunnen van invloed zijn op het zwaarder worden, op het ene hebben we meer invloed dan op het andere.

Onderliggend trauma
Wij zijn als mens in staat om trauma te overleven door een strategie te ontwikkelen die ons ‘beschermd’. Wanneer je als kind mishandel en/of seksueel misbruikt wordt heeft dat invloed op het diepste van je zijn. Als gevolg daarvan gaat ons onbewuste op zoek naar manieren om ermee om te gaan. Eten kan zorgen voor troost, het weg eten van emoties (pijn, verdriet, je waardeloos voelen). Overgewicht kan ook als bescherming dienen, jezelf minder aantrekkelijk maken of letterlijk niet meer zomaar misbruikt kunnen worden. Ook kan het ervoor zorgen dat je ‘zichtbaar’ bent of dat je eindelijk ruimte inneemt omdat je dat mentaal niet kunt/ doet.

Aangeleerd
Hoe vaak is je verteld dat je je bord moest leegeten om een toetje te krijgen, of dat het zonde is om eten weg te gooien of dat je snoep kreeg als je je pijn had gedaan. Helaas kan dat ervoor zorgen dat je je eigen grenzen niet meer kent/ voelt en teveel eet over de dag. De eetcultuur binnen je gezin of familie speelt ook een rol, het wordt niet altijd als sociaal wenselijk gezien om eten te weigeren, omdat je dan saai of ongezellig bent.

Fysieke factoren
Ook fysieke factoren spelen een rol in het ontwikkelen van overgewicht. Naarmate we ouder worden (na je 30ste) neemt het groeihormoon af, een belangrijk hormoon wat zorgt voor een gezonde balans tussen spier- en vetweefsel. Neemt het hormoon af dan neemt je spiermassa af en je vetmassa toe, helaas… Een belangrijke manier om je groeihormoon te stimuleren is goed slapen en voor het slapengaan niet meer eten (dit verhindert de aanmaak) in het begin van je slaap. Een goede nachtrust, je REM- en diepe slaap hebben ook een positieve invloed op je hormonen. Deze zorgen ervoor dat je stofwisseling, insuline-aanmaak en andere processen beïnvloeden  zodat je minder honger hebt en kunt afvallen. Naarmate wij ouder worden kunnen hormonen (overgang) er ook voor zorgen dat we zwaarder worden, onze stofwisseling verandert, kilo’s raak je minder makkelijk kwijt en we slapen vaak korter. Stress heeft het tegenovergestelde effect van het groeihormoon en beïnvloed ons systeem op een negatieve manier, andere processen krijgen voorrang op de spijsvertering. Tot slot heeft onderzoek uitgewezen dat naarmate we vaker afvallen, we meer honger krijgen. Dit komt omdat ons lichaam steeds meer hongerhormoon aanmaakt, om ervoor te zorgen dat we gaan eten om het oorspronkelijk gewicht terug te krijgen. De strijd om op gewicht te komen/ blijven wordt steeds groter.

De twintigste eeuw
Verveling, gewoon omdat het kan, veel keuze en een industrie die er alles aan doet om je te verleiden meer te kopen dan nodig. Ook worden producten zo ontwikkeld dat er een ‘verslavings’ reactie ontstaat en je steeds meer wilt eten.

Mijn werkwijze is erop gericht om af te kunnen vallen zonder strijd. In de meeste gevallen gebruik ik de virtuele maagband om dit te bereiken, in andere gevallen is het nodig om onderliggende patronen, trauma en overtuigingen eerst te veranderen om te kunnen afvallen.